Allmänna villkor

Kicksmash ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande.

Kicksmash tillämpar leverans- och köpvillkor enligt texten nedan.

Kicksmash.nu ägs och drivs av Fiskekompaniet i Eslöv AB med organisationsnummer 556971-9239

Leveranser

Hos oss på Kicksmash kan du handla både lagervaror och vad vi väljer att kalla beställningsvaror. Lagervaror innebär att vi lagerhåller varan och i största möjliga mån alltid försöka att ha produkten hemma för omgående leverans. Beställningsvaror lagerförs inte utan måste först beställas från respektive leverantör innan leverans kan ske. Det framgår tydligt på respektive produkt om en vara är en beställningsvara eller lagervara. Om inte annat kommuniceras från Kicksmash, eller önskas från dig som kund, kommer en order som innehåller beställningsvaror skickas först då alla varor finns tillgängliga för leverans. Om en order endast innehåller lagervaror och alla produkter finns i lager vid tidpunkten för beställning kommer ordern att packas och skickas i tur och ordning då de lades. Våra normala leveranstider är 1-3 dagar.

Se fullständiga leveransvillkor under rubriken Transportsätt.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av produkter och faktafel.

Returer

Kicksmash erbjuder sammanlagt 30 dagars returrätt. Detta delas upp i 14 dagars ångerrätt, samt 16 dagar med förlängt öppet köp.

Från det att du mottagit din vara och 14 dagar framåt omfattas du som konsument av DAL – Distansavtalslagen. Du har då rätt att returnera din vara enligt de villkor som finns i Distansavtalslagen – DAL. För fullständiga villkor hittar du hela lagen på Sveriges Riksdags hemsida, se fullständiga villkor enligt DAL här.

Om du som köpare har hanterat produkten i en större omfattning än vad som kan anses nödvändigt för att fastställa egenskaper och/eller funktion har Kicksmash rätt att ta ut en ersättning för varans beräknade värdeminskning. Kicksmash uppmanar därför alltid till största försiktighet i hantering av vara som eventuellt ska returneras.

Vi på Kicksmash vill självklart alltid kunna återbetala fulla kostnaden för varan som returneras till dig som kund. Vi vill därför återigen uppmana till försiktighet vid hantering av vara som eventuellt ska returneras. Returneras varan i gott skick efter vad som kan anses vara normal hantering för att fastställa egenskap/och eller funktion återbetalar vi självklart hela beloppet.

Vi vill uppmana till samma försiktighet med varans förpackning som med själva varan. Varans förpackning har en påverkan på produktens värde. Om förpackningen har skadats mer än vad som anses krävas för att öppna varan kan en ersättning för värdeminskning komma att tas ut. Beslut om eventuella avgifter tas i varje enskilt fall.

Vänligen observera att Kicksmash tar ut en returavgift på 69 kronor för standardpaket.

Kicksmash kommer i normalfall att återbetala aktuell summa till dig inom 14 dagar efter att du som kund meddelat oss att du vill nyttja din ångerrätt, dock senast 30 dagar efter nyttjande av ångerrätt. Att du som kund meddelat oss att du vill nyttja din ångerrätt anses normalt vara då Kicksmash mottager den returnerade varan på angiven adress för returer.

Om du avser att nyttja din ångerrätt ber vi dig att fyll i returföljesedeln och packa den tillsammans med varan som du önskar att returnera. Returföljesedel finns bipackade med din leverans, du kan även ladda ned och skriva ut denna ifall du skulle ha råkat bli av med den. Du hittar returföljesedeln för nedladdning under fliken Kundtjänst här på hemsidan. Om du hellre vill använda konsumentverkets standardformulär finner du det här.

Ångerrätten gäller inte vid:

  • Köp av vara som tillverkats enligt konsumentens specifika anvisningar. Som fått en personlig prägel, anpassats för den individuella kunden eller på annat sätt anses ha fått en personlig anpassning eller prägel.
  • Köp av bollar vars förpackning har blivit öppnad.
  • Köp av lindor där tejpen har helt eller delvis avlägsnats.
    • Under dag 15-30, d.v.s. under Kicksmash förlängda öppet köp, gäller samma villkor som för dag 1-14 men med följande undantag:
  • Kicksmash applicerar INTE en värdeminskningsersättning. Detta innebär att anser Kicksmash att varan är använd mer än vad som kan anses vara för att fastställa egenskap och/eller funktion kommer returen inte att godkännas.

Om du vill returnera en vara rekommenderar vi dig att alltid använda vår medföljande returetikett. Kicksmash kommer inte stå för eventuella fraktkostnader då andra fraktalternativ än den bifogade returföljesedeln har använts. Kicksmash kommer inte att lösa ut eventuella returer skickade mot postförskott. Vi reserverar oss för att vi inte har möjlighet att hämta ut returer som är skickade till annan adress än den av Kicksmash angivna adressen för returer. Förpacka din retur väl innan den skickas i retur. Om fraktskador uppkommer p.g.a. dåligt paketerade varor förbehåller sig Kicksmash rätten att dra av delar eller hela värdet av den skadade produkten.

Av Kicksmash inte godkända returer skickas vid önskemål tillbaka till dig som kund. Eventuell fraktkostnad för den nya leveransen betalas av dig som kund. Om du är osäker på om du kan returnera en vara, kontakta oss innan du skickar din vara för att slippa eventuella extra fraktkostnader.

Med retur avses byte och/eller återköp. Se fullständiga villkor kring byten och återköp under respektive rubrik nedan.

Byten

Om du av någon anledning skulle vilja byta en vara så gör du detta fraktfritt (gäller inte skrymmande varor) med medföljande returetikett. På den medföljande returföljesedeln finner du utförliga instruktioner för byte.

Du kan endast byta till en produkt som kostar lika mycket eller mindre än den ursprungliga produkten. Om du avser att byta till en dyrare produkt måste du först göra ett återköp och sedan lägga en ny beställning på den dyrare varan.

Om du byter till en produkt med ett lägre pris kommer mellanskillnaden att återbetalas. Om den valda betalningsmetoden är faktura ska du betala den ursprungliga fakturan. Du ska då betala det nya lägra beloppet, eventuella fraktavgifter ska även betalas på denna faktura. Om du behöver hjälp med att beräkna vilket belopp du ska betala så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig med beräkningen.

Vi reserverar oss för att varan du vill byta till är slut i lager vid tillfället då vi mottar din retur. I det fallet kontaktar vi dig för att se om du önskar någon annan vara. Om vi efter upprepade försök inte får tag i dig görs ett återköp istället.

Återköp

Eventuella återköp återbetalas i normala fall inom 14 dagar, dock senast inom 30 dagar. Vid återköp tar Kicksmash ut en returfrakt på 69 kronor.

Om du gör både återköp och byte i samma sändning kommer ingen returavgift att tas ut.

Om du valt faktura som betalningsmetod kommer Klarna att kontakta dig för att lösa återbetalningen. Om du avser att återköpa delar av en faktura betalar du endast in beloppet för de varor du väljer att betala samt eventuella fraktkostnader.

Om du avser att återköpa hela fakturan kommer hela beloppet att återbetalas dig, eventuella fraktkostnader kommer dock att dras av på återbetalningen.

Om du i samband med köpet har använt dig av en rabattkod kommer rabattkodsbeloppet att räknas av på returen. Eventuella rabattkoder anses som förbrukade och rabattkoden skickas inte ut på nytt utan anses vara förbrukad.

Returer av kampanjvara

Om du handlat en vara under en kampanj, t.ex. en flerköps-kampanj så som 3-för-2, och väljer att returnera minst en vara tillämpas följande regler:

Om du väljer att returnera den vara/de varor som du fått på köpet i kampanjen sker ingen återbetalning av pengar.

Om du returnerar den/de varor du betalt för sker återbetalning så att du betalar för de produkter du väljer att behålla.

Om du har köpt en vara som berättigar dig att ta del av ett erbjudande som avser exempelvis en annan rabatterad vara eller en gåva måste sagd gåva eller rabatterad vara returneras tillsammans med varan som berättigade dig att ta del av erbjudandet. Om ovanstående inte följs kommer värdet på gåvan eller den utgivna rabatten att dras av från summan som återbetalas.

Gåva eller lämnad rabatt kan inte överföras till en annan order, vid byten kan inte gåva eller lämnad rabatt tillgodoräknas.

Betalning

Du har en rad olika betalningsmöjligheter när du handlar hos oss på Kicksmash. Våra betalningsalternativ sker i samband med Klarna. Du kan välja mellan nedanstående betalningsalternativ:

Kortbetalning (Visa, MasterCard, American Express)

Direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB)

Faktura

Delbetalning

Betala direkt

Oavsett Vilken betalningsmetod du väljer ska du aldrig behöva känna dig otrygg då du handlar hos oss.

Vi genomför alla våra korttransaktioner i samarbete med Klarna. Klarnas betalväxel är en av nordens ledande betalväxlar och är PCI-certifierad. Klarna använder sig av 3D Secure-koppling i sin betalväxel, en tjänst som är framtagen av VISA och MASTERCARD. Denna tjänst, som du själv väljer att aktivera hos din kortutgivare, ger dig en extra trygghet och skydd när du väljer att betala med kort på internet.

Du kan använda Kortbetalning även om du inte har denna tjänst aktiverad.

Vi på Kicksmash har självklart ett SSL Certifikat för att du ska kunna känna dig trygg i att dina uppgifter inte hamnar i orätta händer.

Efter lagd order kommer beloppet att reserveras på ditt kort. Beloppet dras först då din order skickas från oss.

Vid frågor om Klarnas betalalternativ kontakta klarnas kundtjänst på 08 – 120 120 10.

Rabattkoder gäller Inte vid köp av presentkort.

Leveranssätt

Vi har samarbete med DHL och Posten för att utföra våra leveranser. Vi använder oss av följande tjänster:

DHL Service Point

Vi skickar paket som uppfyller DHLs krav för att räknas som paket. Dessa krav innefattar b.la. maxvikt 20kg, maxlängd 150cm och total maxlängd: Längd + omkrets = 300cm. För fullständiga villkor besök DHLs hemsida.

När din order finns för avhämtning hos ditt ombud aviseras du i första hand via SMS, i andra hand via avi som skickas till din utdelningsadress. Paketet hämtas sedan hos ditt ombud. Paket som skickas med DHL Service point kostar 69 kronor.

Transportansvar

Kicksmash tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig som kund. Om du får anledning att misstänka att ditt paket kan ha blivit skadat under transporten till dig är det av yttersta vikt att du dokumenterar detta direkt och reklamerar detta till ombudet. Det går även bra att kontakta oss så kan vi hjälpa dig att få ersättning för den skadade varan av transportören.

Om en vara skulle komma bort från det att den lämnat vårt lager till dess att den nått till dig eller ditt ombud tar vi självklart ansvar för det. Om du anser att ditt paket inte kommit fram inom rimlig tid så tveka inte att kontakta oss så hjälper vid dig vidare i ärendet.

När du som kund vill returnera en produkt till oss ansvarar du själv för godset. Det är därför väldigt viktigt att du packar varan ordentligt så att varken själva varan eller originalförpackningen kan ta skada. Vänligen notera att du aldrig får använda originalförpackningen som yttre emballage då den riskerar att skadas. Skada som uppkommit på originalförpackningen (uppkommen av vårdslös hantering) kommer att generera en värdeminskning som kommer att debiteras dig som kund.

Outlösta Paket

Om du som kund av någon anledning väljer att inte hämta ut ett paket kommer en kostnad på 300 kronor för frakt, returfrakt och hantering att debiteras dig. Vid skrymmande sändningar kommer även fraktkostnad enligt gällande prislista att debiteras.

Reklamationer

Om du vill reklamera en vara så ska du alltid kontakta oss innan du skickar en vara till oss. Kontakt sker via info@kicksmash.nu, ta om möjligt en bild på varan och bifoga bilden i mailet. Ha ditt ordernummer redo när du kontaktar oss.

Svenska lag möjliggör reklamation av vara i upp till 3 år efter genomfört köp. Denna reklamationsrätt avser fel som kan härledas till produktionen av varan. Reklamationsrätten avser alltså inte sådana fel som kan härledas till åldrande eller normalt slitage av produkten.

En eventuell reklamation ska göras snarast möjligt efter det att felet på varan har upptäckts. Efter det att reklamationen anmälts till oss behandlar vi ärendet inom 30 dagar.

Force Majeure

Vi på Kicksmash.nu anser oss vara befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på krig, brand, översvämning, terrorism, konflikt på arbetsmarknaden, ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

Säkerhet

Vi ser mycket allvarligt på alla försök till bedrägerier oavsett art. Alla försök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls. Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.

Hyresavtal

Avtal angående hyra av objekt mellan hyrestagaren (kunden) och hyresgivaren (Fiskekompaniet i Eslöv AB).

 

1. Äganderätt

Hyresobjektet/-en är hyresgivarens egendom. Hyrestagaren förvärvar inte på grund av detta avtal äganderätt till produkten. Hyrestagaren får därmed inte pantsätta, överlåta eller sälja produkten eller delar därav. Hyrestagaren får heller inte utan skriftligt medgivande av hyresgivaren överlåta detta avtal på annan eller i sin tur uthyra produkten eller del därav till annan.

 

2. Hyrtider

Hyrtiden är 7 dygn, 168 timmar, och börjar gälla från det att hyresobjektet/-en finns för avhämtning hos ombud eller på av transportbolaget angiven plats. Hyresobjektet/-en ska vara inlämnat hos ombud/till transportbolaget för retur till hyresgivaren innan hyrestiden löpt ut om inte annat avtalats. Ett avtal om ändring av hyrtiden ska skriftligt ha accepterats av hyresgivaren innan hyrtiden löpt ut. Om produkten ej returnerats inom hyrtiden ska ersättning utgå enligt punkt 3.

 

3. Återlämning

Om produkten inte återlämnas inom avtalad tid debiteras hyrestagaren en ny hyresavgift per dygn som överskrider avtalad hyrtid enligt punkt 2. Priset för dygnshyra motsvarar vid tiden för ingående av avtalet gällande pris för 7 dygns hyra. Vid återlämning efter hyrtiden löpt ut står hyrtagaren själv för kostnader som uppkommer i samband med returnering till hyresgivaren. Om hyrobjektet/-en inte återlämnats 10 dagar efter ursprunglig hyrtid löpt ut har hyresgivaren rätt att debitera ursprunglig hyresavgift, uppkommen dygnshyra för 10 dygn samt fullvärde av hyresobjektet/-en.

 

4. Förlust eller skada på hyresobjekt

Hyrestagaren bär oberoende av om eget vållande föreligger eller inte, ensam ansvaret för förlust av, eller skada på, Hyresobjektet/-en. Sådan skada eller förlust befriar inte Hyrestagaren från sin skyldighet att erlägga hyra eller från övriga förpliktelser enligt detta Avtal. Om Hyresobjektet skadas, förstörs eller förloras så åligger det Hyrestagaren att ersätta hyresgivaren fullvärde av produkten/produkterna. En skada av mindre karaktär som ej anses påverka rackets beskaffenheter debiteras med en avgift om 10% av rackets fullvärde.

 

5. Normalt slitage

Under spel kan man förvänta sig en viss typ av slitage på ett racket. Som normalt slitage klassas ytliga repor på rackets träffytor. Skador på andra delar av racket är inte att klassa som normalt slitage och omfattas således av punkt 4. Det rekommenderas därför starkt att vara aktsam vid slag som sker i anslutning till glas, galler och mark. För att testa ett racks beskaffenheter är slag i anslutning till glas och galler helt irrelevanta och avrådes därför. Grepplindan som sitter på hyrobjektet/-en ses som

förbrukningsmaterial och förväntas inte hålla längre än under en hyrperiod. Grepplindan omfattas således in av punkt 4.

 

6. Besiktning och dokumentation

Hyresgivaren besiktar och dokumenterar hyresobjektet/-en då dem packas och skickas till hyrestagaren. En lapp med eventuella skador på hyresobjektet/-en bifogas i kartongen till hyrestagaren. Hyrestagaren ansvarar för att besikta och, om så är fallet, dokumentera och meddela hyresgivaren om skador på hyresobjektet/-en som ej finns upptagna på bifogad lapp. Eventuella skador enligt ovan ska meddelas hyresgivaren innan hyrestagaren nyttjar hyresobjektet/-en. Om så ej sker kommer skadorna att hanteras enligt punkt 4. Hyrestagaren ansvarar för att dokumentera hyresobjektet/-en och fylla i bifogad lapp för rackbesiktning innan hyresobjektet/-en returneras till hyresgivaren. Lapp för rackbesiktning ska skickas i samma paket som hyresobjekt/-en.

 

7. Köp av hyresobjekt

En hyrtagare kan välja att köpa loss hyresobjektet/-en från hyresgivaren. Detta ska skriftligen meddelas hyresgivaren via e-post inom hyrtiden. Hyrtagaren ska i samband med detta lägga en beställning via wepshopen, www.kicksmash.nu, på objektet/-en som hyrtagaren vill köpa loss från hyresavtalet. Hyresgivaren kommer efter lagd order att korrigera fakturabeloppet på hyresobjektet/-en för att korrigera avdrag för hyresperioden. Eventuella uppkomna avgifter enligt punkt 3 kommer ej att dras av eller krediteras.

 

8. Tvist och tillämplig lag

Tvist med anledning av detta avtal ska avgöras av svensk allmän domstol. Svensk lag ska tillämpas.